Luleå tur och retur

NULL

Som seriesegrare i södra Basketettan med en record på 20-2 hade vi höga förväntningar inför Final Four som i år arrangerades av segraren i norra Basketettan – Luleå Steelers. Siktet var inställt på seger och moralen var trots den sena timman hög när vi lämnade Borås med buss klockan 23:00 torsdag kväll den 29 mars. Efter en seg bussresa till Arlanda med minimalt med sömn anlände vi till flygplatsen klockan 05:30 – två timmar innan flyget mot Luleå skulle avgå.

Hur fördriver ett basketlag två trötta morgontimmar på en näst intill öde flygplats? Självklart med dramatik! En av våra spelare hatar nämligen att flyga. Väl på plats hade hatet växt sig såpass starkt att han bestämde sig för att inte flyga alls. Som den målmedvetna person han ändå är gav han sig iväg för att boka en tågbiljett till Luleå och strax innan vi övriga checkade in bagaget var den saken biff.

Snabbt och lätt var vi som valde flyget framme i Luleå och klockan 12:00 var det dags för ett kort träningspass innan middag och sömn. Senare på kvällen såg vi Luleås damer slå ut Tälje och avancera till final i Damligan.

Vår semifinal var den första och vi mötte ett av de lag som slagit oss i serien under säsongen – Örebro. Inledningsvis såg det ut som vi fortfarande satt och sov på bussen. Vi presterade slött försvar och dålig skärpa i anfallet. Efter första quartern var vi under med 16-25. I andra började det se lite bättre ut – lite bättre sänk, lite bättre försvar och i halvtid var vi ikapp. Glädjen blev dock kortvarig. Under tredje quartern och början av fjärde gjorde Örebro ett nytt ryck och inte förrän de sista 2 minuterna lyckades vi komma inom striking distance. Trots en hård forcering och flera chanser att komma ikapp lyckas vi aldrig nå ända fram och paralyserade kunde vi konstatera att vi förlorat vår semi med 76-81. Vi gör en av årets plattmatcher, skjuter 34% från golvet och 52% från frikaststrecket, samt drar på oss 28 fouls.

Under eftermiddagen ägnade vi oss åt att se Telge slå ut seriesegrarna i Norra, tillika arrangörsklubben – Steelers. Finalen skulle alltså spelas mellan treorna i respektive serie. Oväntat och tråkigt för oss. Stämningen lättade emellertid en smula under kvällen då vi åt en bit mat och bestämde oss för att visa att vi åtminstone skulle slå ettorna i norra Basketettan. Vi hittade helt sonika på att bronsmatchen egentligen var den ”moraliska finalen”. Inte för att förringa Örebros och Telges insatser utan för att det helt enkelt kändes bättre så.

Faktum var att vi presterade ett betydligt mer inspirerat och skärpt spel på söndagen när det gällde så mycket mindre. I halvtid ledde vi med hela 51-33 och förvisso blev det lite nervigt på slutet då Steelers knappade in en smula men vi kunde relativt ohotat vinna bronset med 93-83. Finalen vann Södertälje med 89-79.

Överlag var helgen en resultatmässig besvikelse. Av oss spelare tycker jag att Peter Ström ska ha beröm för sitt slit. Han visade vägen i bronsmatchen med karriärbästa 22 poäng och rev ner offensiva returer i båda matcherna. I övrigt gör vi en ganska slät profil. Dock kan vi se tillbaka på en trevlig weekend i en trevlig stad. Trots att humöret inte var på topp efter semifinalförlusten kom vi tillbaka och hade en rolig lördagskväll på hotellet med alkoholistplockning (ej att förknippa med alkoholkonsumtion, sådant håller inte idrottsmän på med) dinosaursafari i matsalen, där vi fick se en livs levande henkesaurus avnjuta ett ordenligt skrovmål, samt en snabbkurs i polsk frågesport med allas vår Andrzej ”Is this it?” Gajewski.

Dessutom hann vi på söndagen med att bevittna första halvlek av ligafinal 3 mellan Plannja och 08 innan det var dags att checka in på flyget till Stockholm igen. Väl på planet uppdagades det att Örebrospelarna, som åkte på samma plan, hade lyckats smuggla in 3 livsfarliga basketbollar förbi säkerhetskontrollen. Flygvärdinnorna letade febrilt efter vassa föremål att förgöra hoten med och efter en stunds modest panik kunde de livsfarliga basketbollarna undanröjas och piloterna kunde styra kosan mot Arlanda.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att en väl genomförd säsong fick ett litet antiklimax som avslutning. Nu stundar fortsättningen av förberedelserna inför nästa års ligasatsning som Jonas och co. har påbörjat och det kommer att bli ett intensivt arbete i klubben för att åter sätta Borås på kartan i svensk baskets finrum. Med detta tackar vi i laget er supportrar, funktionärer och övriga som följt och hjälpt laget under säsongen – väl mött nästa säsong!

/Markus Franzén

Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Boråshallen / Kansli
(Bockasjögatan 2 Borås)
Bodahallen
(Milstensgatan 25 507 42 Borås)
Sjöbohallen
(Nolhagagatan 7 506 43 Borås)
Björkängshallen
(Klinikvägen 504 57 Borås)
Hestrahallen
(Hestra ringväg 6 504 70 Borås)
Almåshallen
(Västra Nygatan 20 504 38 Borås)
Erikslundshallen
(Campinggatan 1 506 40 Borås)
Engelbrektshallen
(Engelbrektsgatan 14, 506 36 Borås)
Daltorpshallen
(Stora Tvärgränd 1, 504 33 Borås)